Uppdrag

Vi har under ett par år haft nöjet att jobba med Studiefrämjandets kampanjer i samband med utskicket av deras kursprogram. 2012 tog vi fram kampanjtemat ”Krydda livet” som togs emot väl både hos mottagarna och inom organisationen. Det föll sig därför naturligt med en fortsättning/utveckling av konceptet för 2013 års kampanj. Kunden var nyfiken på hur vi kunde ta det vidare och det var vi med.

En grundförutsättning för dessa kampanjer är att de måste exponeras över hela landet. Det mest kostnadseffektiva mediavalet har då traditionellt sett varit banner-annonsering på Aftonbladet.se, Schibsteds nätverk och Tailsweep etc. De senaste åren har vi även adderat annonsering på Facebook.

I uppdraget ingår även att producera annonsmallar för print/dagspress som avdelningarna själva ska kunna skicka in till tidningarna.

 

Lösning och resultat

I den första Krydda livet-kampanjen hade vi tagit fram kryddburkar som bärare av de mjuka värden som Studiefrämjandets olika verksamheter kan generera. Dessa presenterades frilagda mot en neutral bakgrund. Vi ville nu addera mer mänsklighet och kom fram till en visuell lösning där burkarna presenterades på en kryddhylla i en ”hemma-miljö”.

När det gällde mediamixen behöll vi tyngden på traditionell banner-annonsering men vi ökade vår närvaro på sociala medier med en fototävling utifrån vårt kampanj-tema. En tävlingsapplikation för både Facebook och Instagram togs fram i samarbete med ScandNet Media. Vinnarna i tävlingen korades sedan i Studiefrämjandets monter under Bokmässan i Göteborg. 250 bidrag tävlade och antalet likes på Studiefrämjandets Facebooksida ökade från 1500 till 3000.