Uppdrag

Studiefrämjandets rikstäckande kampanj 2014 innebar en delvis ny inriktning. Tidigare år hade vi fokuserat mycket på kursutbudet men nu ville kunden skifta fokus mer mot studiecirklar och utvecklande gemenskap i stort.

Förutsättningarna för mediaval var desamma som föregående år – dvs att kampanjen skulle exponeras i hela landet med en begränsad budget.

Lösning och resultat

Den kreativa idén spelar på kontrasten mellan att göra något ensam kontra tillsammans med andra. För att visualisera detta använde vi en bildlösning i två steg; före/efter, ensam/tillsammans. Kampanjslogan till detta blev ”Roligare tillsammans!” – en enkel positiv copy som de flesta kan relatera till.

När det gällde mediaval så valde vi bort traditionella banners mot mobilannonsering i Widespace nätverk. Annonserna rullade på sajter som Expressen, Sydsvenskan, Fotbollskanalen, King och kanal 6. Detta kombinerades med Facebook-annonsering, Google Sök och printannons i tidningen Kupé. Dessutom tog vi fram en ljud-spot för Spotify.

I anslutning till kampanjen hjälpte vi även kunden med en fotoaktivitet på Facebook och Instagram som vi döpte till ”Bättre värld tillsammans”. Aktiviteten gick ut på att ladda upp en bild från en valfri skogsmiljö – för varje bidrag så räddade Studiefrämjandet en bit regnskog i Brasilien. Ett bra sätt att visa ansvar och ”good will” tyckte vi.

Kampanjen levererade totalt 2 037 159 exponeringar, 42 811 klick och fick en klickfrekvens på 2,50% – ett bra resultat. Facebook fick 43% av hela kampanjens klick och Widespace fick 35% – båda kanalerna levererade bra med trafik medan Google Sök var mest kostnadseffektiv klockfrekvensmässigt. Hela kampanjen genererade 566 nya fans på Facebook.