Uppdrag

Hur förflyttar man ett varumärke från 80-talets USA till dagens Skandinavien samtidigt som man höjer känslan av kvalitet och professionalism? Det var den primära utmaningen i detta omprofileringsprojekt för franchisekedjan Partyland, Sveriges största butikskedja inom partytillbehör. Uppdraget omfattade ny logotyp och en komplett profilmanual med allt från typografi och grafik till bildmaner och skyltprogram. Projektet var ett samarbete med Franchise Group.

Lösning

Eftersom branschen i stort har en homogen ”partyprofilering” med regnbågens alla färger och typografi lite galet huller om buller ville vi hitta ett uttryck som särskiljde sig lite från det. Enklare former, färre färger, mer elegans och tydlighet i kombination med ett bildmaner som kändes mer autentiskt. Samtidigt fanns det en önskan från kunden att ändå behålla det amerikanska arvet på något sätt. Resultatet blev en ny logotyp med en tydlig symbol som hämtar inspiration från andra sidan atlanten. Andra bärande element i profilen är den karakteristiska script-typografin och de grafiska mönstrena som ger en tydlig kalaskänsla i all sin enkelhet.