Uppdrag

Efter den lyckade lanseringen av Leon 5D fick vi hösten 2013 uppdraget att lansera en ny medlem inom familjen; ST Kombi. En perfekt bil för den svenska marknaden och mycket efterlängtad hos vår kund. Seat har historiskt sett marknadsfört sig med mindre bilar som Ibiza, Leon och Mii så här låg den största utmaningen i att etablera märket och modellen i den större kombiklassen. Uppdraget bestod i att anpassa den centrala spanska kampanjen och kommunicera de uspar kunden gett oss i sin brief; det generösa utrymmet, innovativ teknik från Volkswagengruppen och den sportiga känslan/designen. Precis som för lanseringen av Leon 5D så var Trygghetspaketet en viktig del i kampanjen.

 

Lösning och resultat

För att positionera Leon ST Kombi gentemot mer etablerade kombibilar på marknaden så valde vi att fokusera hårt på två specifika styrkor; dels det stora bagageutrymmet som faktiskt sväljer mer än det i en Volvo V70 och dels den sportiga attityden som saknas hos många av konkurrenterna. Mediamixen innefattade TV, radio, print och digitalt/webb. Vi gjorde även en guerilla-aktivitet mitt i julhandeln i Stockholm city.

Kampanjen fick höga betyg i mätningar och adliking låg på lika höga nivåer som de bästa syskonmärkena Audi och WV haft. Men ännu viktigare; aldrig tidigare i SEAT Sveriges historia har en lansering genererat så stor försäljning direkt efter introduktion.

Volymmål för introduktionsfasen v. 49–v. 4: 40 sålda bilar
Resultatet för samma period: 131 sålda bilar
Antal besök på seat.se under kampanjen: 72 000
Bokade provkörningar: 42