Uppdrag

Våren 2012 genomgick Hageby Centrum i Norrköping stora förändringar. För att attrahera köpsugna i hela regionen och inte bara Hagebyborna ville ägarna Steen & Ström se en omprofilering. Ledningen tog beslutet att byta namn på köpcentrumet samt ge interiören en ordentlig ansiktslyftning för att skapa en trevligare atmosfär. Hageby var redan Norrköpings största köpcentrum men med det nya namnet ville man även inta positionen som överraskande eventarena för att attrahera ännu fler besökare.

Vi fick uppdraget att arbeta fram en ny logotyp och grafisk profil (se case ”Logotyp och grafisk manual, Mirum”), ett nytt kommunikationskoncept samt en lanseringskampanj.

 

Lösning och resultat

Vår lösning blev en pay off som sammanfattade avsikterna med namnbytet väl; ”Vi bjuder på mera”. Denna blev grunden för hela kommunikationskonceptet. I all copy arbetade vi konsekvent runt detta tema, både i lanseringskampanjen och efterföljande kampanjer.

Att byta namn på ett helt köpcentrum är ju ett ganska omfattande projekt. Fasadskyltar, dekor, piktogram, flaggor, hemsida och stationary är exempel på sådant som måste göras om. Det är ju inget man gör över en natt. Eller?

Utan att informera vare sig media, allmänhet eller anställda blev Hageby Centrum Mirum Galleria natten mellan den 24 och 25 maj 2012. I gallerian arbetade man febrilt hela natten och bytte ut all skyltning, både exteriört och interiört. När Norrköpingsborna vaknade på morgonen den 25 maj var stadens reklamytor dominerade av m-symbolen i cerise/lila, dagstidningarna hade helsidesannonser och eventpersonal delade ut flyers tillsammans med gallerians nya magasin på gatorna. PR-kuppen var ett samarbete mellan eventbyrån Onemotion, DG Communication, Steen & Ström och Volley. Gissa om det blev en snackis?