Uppdrag

När Mirum Galleria (tidigare Hageby Centrum) skulle fylla 50 år 2016 ville kunden naturligtvis fira ordentligt och bygga en positiv känsla runt varumärket. Man ville påminna Norrköpingsborna om shoppingcentrumets långa historia och befästa positionen som en av regionens finaste gallerior. Tanken var att skapa en längre marknadsföringsinsats med syfte att driva försäljning och öka besökstalen i gallerian. Vårt uppdrag bestod av två delar: att ta fram all kommunikation att planera och genomföra eventen för jubileumet.

Lösning och resultat

Vi började med att arbeta fram ett jubileumsmärke och ett grafiskt manér inom ramen för Mirums grafiska profil. Därefter gick vi vidare med tonalitet, uttryck och innehåll i copytexterna. Parallellt med den kreativa fasen i ateljén så tog vi fram en tidsplan med kampanjens olika delar.

Eftersom den ”riktiga” födelsedagen inföll i början av mars var det naturligt att göra den månaden till Mirums jubileumsmånad med en stor fest som grand finale den 23/3. För att få en längre kampanjperiod tjuvstartade vi redan i mitten av februari med en nostalgiaktivitet på Facebook där foton och minnen från shoppingcentrumets historia delades. Aktiviteten genererade en hel del likes och interaktion från följarna – i anslutning startade vi marknadsföringen av jubileumsfesten i övriga digitala kanaler (hemsida och digitala skärmar).

I slutet av februari kläddes gallerian i jubileumsskrud med hjälp av mobiler, dörrfolier och vepor. På scenen placerades ett jättestort paket med budskapet ”Gå med i Klubb Mirum – Vinn vårt fina 50-årspaket!”. Här slog vi tre flugor i en smäll: tävling, dekor och marknadsföring av kundklubben. Som sista touch producerade vi en 100 meter lång minnespromenad (golvfolier) där besökarna kunde läsa om historiska händelser, lokala och globala, från 1966 till 2016.

Mediabudgeten fördelade vi på dagspress (Norrköpings Tidningar), radioreklam, mobilbanners (Aftonbladet.se geostyrt) och Facebook-annonsering. Vi producerade även ett kuponghäfte som skickades ut med en A5-bärare till 18 500 hushåll. Främst marknadsfördes jubileumsfesten men även pakettävlingen och butikernas erbjudanden fick sin del av kakan.

När jubileumskvällen till slut infann sig hade vårt event-team sytt ihop ett gediget program med festligheter för alla åldrar; Bamse och hans vänner, artister, modevisning, dansshow, lyckohjul och selfiebox för att nämna några. En lycklig vinnare fick ta emot priserna i det stora 50-årspaketet med ett sammanlagt värde på 10 000 kr. Hela gallerian andades feststämning med andra ord!

Jubileumet blev en riktig succé. Under mars månad ökade jämförbara butiker sin omsättning med 6 %. På själva jubileumsfesten och dagen efter hade gallerian 50 000 besökare – en mycket bra siffra som överträffade målsättningen på 40 000 besökare med råge. Dessutom fick kundklubben ca 250 nya medlemmar under kampanjperioden.

Jubileumskväll Mirum Galleria 23/3