Uppdrag

En ny citygalleria växer fram i Kristianstad. I oktober 2013 invigdes den första etappen och i februari samma år fick vi uppdraget att formge logotyp och ta fram en grafisk manual. Dessförinnan hade vi också varit delaktiga i namngivningsprocessen. Valet föll till sist på Boulevard då Kristianstad har hela fyra stycken boulevarder och gallerian ligger vid Östra Boulevarden.

I projektets inledning hade vi en tät dialog med kunden för att få en bild av Kristianstadborna, positionering och förväntad butiksmix. Vi träffade även arkitekterna Fojab för att få en känsla för husets utformning. Under projektets gång fortsatte den dialogen då vi var inblandade i logotypens placering på fasad och annan skyltning.

 

Lösning och resultat

Den färdiga logotypen andas elegans och plockar upp mässingsfärgen som är ett återkommande inslag i fasaden. Det eleganta uttrycket är ett medvetet val då Kristianstad har en lång tradition som handelsstad med mode- och kvalitetsmedvetna invånare.

Den grafiska manualen baseras på logotypsymbolens utformning med runda geometriska linjeformer i både typografi och piktogram. Färgpaletten är sprungen ur Kristianstads vattenrike samt arkitekternas färgval för inredningen i huset.