Uppdrag

Hösten 2012 fick vi uppdraget att ta fram den svenska lanseringskampanjen för nya Seat Leon. Lanseringen skulle ske i mitten av januari 2013. Modellen hade redan lanserats i Sydeuropa och det fanns mycket material att tillgå i form av kampanj-guidelines, foto och filmer. Vår utmaning låg i att sätta en svensk prägel på det hela och lyfta de uspar som var viktigast på den svenska marknaden. I kundens brief låg huvudfokus på att tydliggöra att detta var en helt ny bilmodell, en perfekt kombination av spansk sportig design och tysk innovation från Volkswagengruppen, hög kvalitet till ett rimligt pris.

En annan del av uppdraget bestod i att introducera Seat Sveriges förmånliga Trygghetspaket – en till nyhet i samband med lanseringen av Leon. För detta skulle även en grafisk symbol skapas.

 

Lösning och resultat

Utifrån nämnda förutsättningar och Seats position på marknaden landade vi i en enkel och tydlig kommunikativ lösning där produkten fick stå i centrum. På vissa enheter adderade vi en underrubrik som förstärkte innovationskraften ytterligare. Mediamixen innefattade TV, radio, print och digitalt.

Nya Leon hyllades av en enig press och lanseringen blev en succé som lyfte SEATs försäljning med 35% under 2013.